Leermiddelen die passen bij persoonlijke leerstijlen

2 min read
Leermiddelen

Iedereen heeft een andere manier van omgaan met leeractiviteiten en leerstof, dit wordt de persoonlijke leerstijl genoemd. Sommige leerlingen vinden het fijn om te doen en er zelf achter te komen, anderen leren juist door veel vragen te stellen. Voor leerlingen kan het handig zijn om achter hun leerstijl te komen omdat op deze manier meestal het beste geleerd kan worden. Als je als juf of meester veel doeners in je klas hebt zou je met je leermiddelen hier op kunnen inspelen.

Leermiddelen

Voorbeeldsituatie

Noem een situatie en vraag aan je leerlingen wat ze zouden doen om het op te lossen. Er zijn vier keuzemogelijkheden; 

1. Meteen dingen uitproberen 

2. Kijken hoe anderen het doen

3. Vooraf goed nadenken voor er aan te beginnen

4. Er even over nadenken maar al snel een beslissing nemen

Verschillende leerstijlen

Indien de leerling 1 heeft geantwoord is de leerling een doener, hij of zij houdt van experimenteren en uitproberen. Aanpassing naar een nieuwe situatie is voor een doener geen probleem. Doeners willen meteen in het diepe springen van een praktische opdracht. Doeners vinden experimenteren door middel van rollenspellen ook leuk.

Bij optie 2 is de leerling een bezinner, hij of zij denkt eerst na voordat ze iets doen en kijken veel naar hoe anderen het aanpakken. Beslissingen nemen kunnen lang duren bij een bezinner. Bezinners horen graag verschillende kanten en visies op een probleem.

Optie 3 is de denker, hij of zij is goed in logisch denken en redeneren. Deze persoon leert het liefste uit boeken. Een denker vind uitdagingen leuk, wat is het verband van de leerstof met de kennis die hij of zij al bezit?

En tot slot de laatste optie, de beslisser, deze leerling is niet zo geïnteresseerd in theorie en kan goed een taak plannen en deze uitvoeren. Beslissers willen vooral het praktische nut begrijpen van de stof die ze aangeboden krijgen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *